Hoe kan je gezonder (online) boodschappen doen?
Gezond boodschappen doen in de supermarkt kan soms een uitdaging zijn. Het is namelijk zo dat de meeste producten die je in de supermarkt tegenkomt niet per se gezond zijn. Supermarkten hebben een aantal technieken om consumenten aan te zetten om niet zo gezonde producten te kopen. In deze blog zullen we wat meer leren over hoe supermarkten werken en welke beïnvloedingstechnieken zij gebruiken, alsmede de voordelen van de online supermarkt.
Hoe werkt een supermarkt?
Als je boodschappen gaat doen in een supermarkt, is het belangrijk om te begrijpen hoe supermarkten werken. Supermarkten zoals PLUS, Jumbo en AH zijn vaak opgezet met een strategie die erop gericht is om de klant zo veel mogelijk producten te laten kopen. Zo staan de producten die de winkel het meest wil verkopen vaak aan de voorkant en de meest strategische plekken. De meeste producten die je in een supermarkt tegenkomt, zijn niet gezond. Ze zijn vaak verpakt in een verleidelijke verpakking en bevatten veel suiker en vet.
Welke beïnvloedingstechnieken gebruiken supermarkten?
Supermarkten gebruiken een aantal technieken om mensen aan te zetten om niet zo gezonde producten te kopen.
- Een van de meest voorkomende technieken is de ‘Anderzijds’-techniek. Hierbij worden producten die niet gezond zijn naast producten geplaatst die juist wel gezond zijn. Hierdoor kan de consument het gevoel krijgen dat hij of zij een gezondere optie heeft, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is.
- Een andere techniek die veel gebruikt wordt, is de ‘Grote Verpakking’-techniek. Hierbij worden grote verpakkingen van producten aangeboden die vaak goedkoper zijn dan de kleinere verpakkingen. Dit kan de consument aanzetten om de grote verpakkingen te kopen, omdat hij of zij denkt dat het goedkoper is. Deze techniek werkt echter alleen als de consument het product al in kleinere verpakkingen kan kopen.
- Als derde maken supermarkten ook slim gebruik van hun schappen. Hierbij worden producten op een bepaalde manier (op ooghoogte) in de schappen geplaatst, zodat ze meer opvallen. Ook worden er vaak aanbiedingen gedaan om producten in bulk te kopen, zodat consumenten meer producten kopen dan ze eigenlijk nodig hebben. Zie ook: Zo verleiden supermarkten u met de indeling van hun winkels en meer verkooptrucs.
Wat zijn de voordelen van de online supermarkt?
De online supermarkt biedt consumenten een aantal voordelen als het gaat om gezond boodschappen doen.
- Ten eerste kunnen consumenten de producten die ze willen kopen selecteren en vergelijken, waardoor ze eerder kunnen bepalen of een product gezond is of niet. Daarnaast kunnen consumenten bij de online supermarkt ook kiezen voor producten die ze niet in de fysieke winkel kunnen vinden.
- Een ander voordeel van de online supermarkt is dat consumenten meer tijd hebben om de ingrediënten te lezen en de voedingswaarden te vergelijken. Wanneer je de lokale Albert Heijn in Amsterdam binnenloopt, dan ben je minder geneigd om alle etiketten door te nemen. Je staat al snel in de weg en je hebt vaak haast.
- Ook kunnen consumenten gemakkelijk een boodschappenlijst maken, zodat ze niet te veel producten kopen. Je bent dus veel minder geneigd om allerlei ongezonde en dure impulsaankopen te doen
- Tot slot biedt de online supermarkt ook de mogelijkheid om aanbiedingen en kortingscodes te gebruiken, waardoor consumenten geld kunnen besparen.